15 лютого - Міжнародний день дітей, хворих на рак

Про автора:  Орест Тріль, хірург-онколог, заступник головного лікаря Львівського регіонального онкоцентру

Народжуватися, щоб жити

Злоякісні новоутворення у дорослих онкологи пояснюють шкідливими звичками, поганою екологією, «хімізацією» побуту тощо. Але коли рак виявляють у дітей і навіть немовлят, які лише появилися на світ, мимоволі зривається: чому? За що?

Нині онкологія привідкрила завісу таємниць виникнення деяких видів раку. Скажімо, головною причиною раку легень вважають куріння, раку шлунка – тривалі неліковані гастрити внаслідок гелікобактерної інфекції, раку шийки матки - статеве зараження в ранній юності папіломатозною інфекцією. А що провокує рак у діток, які лише починають жити?

Генетичний брухт

Велику частку відповідальності беруть на себе батьки, оскільки саме їхні гени часто несуть дітям «генетичний брухт» замість чіткої програми розвитку дитячого організму. Цікаві дослідження з цього приводу провели закордонні генетики, котрі визначали тонкі порушення в геномі людини при вдиханні тютюнового диму: виявляється, що навіть короткочасне навантаження організму продуктами тліючої цигарки з мільярдами часточок бензпірену та агресивних смол, викликає порушення роботи генів. Якщо кинути палити, робота порушеного генетичного апарату дещо вирівняється, однак уже ніколи не зрівняється з рівнем людини, що не палила. Тож молоді люди, які планують народити здорових дітей, повинні знати про «генетичні рубці» шкідливих звичок і робити певні висновки. Щоб потім їм, не приведи Господи, не прийшлося дивуватись, чому в немовляти раптом виявили онкологію.

Хімізований побут і довкілля

Інші фактори ризику - екологічні та побутові. На жаль, людина сама створила цілій клас хімічних сполук, що дуже стійкі в природному середовищі, здатні накопичуватися в біологічних об’єктах (водоростях, рачках, рибі), а потім потрапляти в організм людини разом з їжею в концентраціях, що в тисячі разів перевищують допустимі рівні. Такі речовини руйнують гормональну та імунну системи маленької дитини і належать до класу «ендокринних руйнувачів». Їх доволі багато  – це хлорорганічні пестициди, продукти хлорування целюлози при виготовленні паперу, органічні сполуки хлорування питної води, діоксиноподібні домішки у продуктах згоряння пластикового сміття, викиди хімічної, текстильної та машинобудівної промисловості. Чудові та корисні вогнетривкі рідини (моторні масла, гідравліка) та електростійкі матеріали в конденсаторах насправді виявилися досить шкідливими «ендокринними руйнувачами», що забруднюють екологію та зберігаються у грунтах і водоймах десятки років.

Сенсаційні результати у 1970-х роках оприлюднили дослідники Великих Озер півночі США, коли було виявлено різке перевищення рівня діоксиноподібних речовин у рибі, що складала основу раціону населення узбережжя. Вивчаючи здоров’я дітей у сім’ях, що харчувалися рибою цих озер, вчені зафіксували їх значне і тривале відставання в розумовому розвитку аж до 13-річного віку.

У екологічно безпечних, але рідше заселених районах діти хворіють частіше

Рівень гормонально-залежного раку в розвиненому світі стрімко зростає і причиною цього вчені називають естрогенізацію екологічного середовища. (Екос- від грецького «дім»).

Тож логічно напрошується запитання: чи можна уникнути загрози дитячої онкології, покинувши забруднені території і оселившись у відносно екологічно чистому регіоні? Як не дивно, але за даними аналізу захворюваності встановлено, що рівень дитячої онкології у «чистих» районах навіть дещо вищий, ніж у екологічно забруднених. Так, за даними Львівського канцер- реєстру відсоток дітей, в яких виявили злоякісні новоутворення, найвищий  у екологічно безпечних районах – Бродівському, Сколівському, Стрийському, Турківському.  Чому? Можливе пояснення цьому дають генетики: люди сільських та гірських районів живуть локальними групами з тісним, майже внутрішньородовим обміном генів, що збільшує вірогідність прояву однотипних генетичних мутацій, які в решти населення при змішуванні різних генетичних груп перекриваються здоровими варіантами генів.

alt

Найчастіше в Україні у дітей виявляють такі види раку: лейкемії та пухлини мозку (дані Національного канцер-реєстру України). Від них найчастіше і помирають діти. Дещо менше діти хворіють на пухлини нирок та лімфоми. При вроджених пухлинах нирок у дітей вчені доводять, що головною причиною є вроджена чи спадкова генетична мутація. Ризик «підхопити мутацію» впродовж життя має кожен, однак у кожного також працює система очистки ДНК від таких мутацій. На який бік перехиляться шальки терезів? Перехилитися їм у бік зародження ракових мутацій допомагають шкідливі звички – тютюнопаління, зловживання канцерогенними продуктами (копченості, смажені продукти та напівфабрикати, консерванти і барвники), нестача свіжих овочів та фруктів, надмірно калорійна та жирна їжа, малорухомий спосіб життя, споживання гормонально активних речовин (гормональні контрацептиви, анаболічні гормони, до яких нерідко вдаються юнаки заради краси чи спортивного вигляду тіла, харчування м’ясом тварин, до корму яких додавали прискорювачі росту.

-----------------------------------

Про автора:  Орест Тріль, хірург-онколог, заступник головного лікаря Львівського регіонального онкоцентру

Довідка

На 1 лютого 2011 року на обліку в установах онкологічної служби України, як повідомила голова комітету ВР України з питань охорони здоров’я Тетяна Бахтєєва, є 5,5 тисячі хворих дітей.

Щороку в Україні  реєструють 800–1000 випадків злоякісних новоутворень у дітей.

На Львівщині торік виявлено 52 дітей, хворих на рак, з яких у 16 виявлено лейкемію, у 7 - пухлину мозку та ще у 7 – лімфоми. Перший рік після встановлення діагнозу прожили 92% хворих. Загалом із 360 дітей, що стоять на обліку, протягом року померло лише 4,1% , що вказує на оптимістичний прогноз у боротьбі з раком у дітей.